
M A G A Z I N E  O F  T H E  N A T I O N A L  U N I O N  O F  J O U R N A L I S T S

WWW.NUJ.ORG.UK   |  FEBRUARY-MARCH 2020

‘Good evening  
from a hut near Chelmsford’

Modest beginnings for British broadcasting



02   |   theJournalist

 ”
The media is changing so fast that  

few jobs stay the same and 
unfortunately journalists cannot 
always rely on the work they know best 
continuing throughout their careers. 

Diversifying is a way of protecting yourself 
against a changing landscape and we have two 

features on that subject.
Neil Merrick speaks to journalists who made positive starts 

after being made redundant or leaving local newspapers by 
setting up their own local news websites. And Ruth Addicott 
finds out what it takes to succeed in media training, a pursuit 
which can be a lucrative and useful sideline.

As news and journalism rapidly reshapes, it’s also interesting 
to look back at much earlier innovations in the media. Jonathan 
Sale traces the very early beginnings of radio which began in a 
small hut near Chelmsford.

Meanwhile there has been a key victory in the NUJ’s long-
running campaign on equal pay at the BBC with the ruling by 
an employment tribunal that Samira Ahmed should receive 
pay parity with Jeremy Vine. Nicola Slawson looks at the 
background to the case which will have implications for many 
other journalists.

I hope you find something of interest in this edition of  
The Journalist.

Christine Buckley
Editor
@mschrisbuckley

Main feature
12 �Radio Shack 

Britains first ‘wireless’ station

News
03 �BBC plans major cuts 

Corporation to axe 450 jobs

04 �Watchdog probes magazine takeover  
Major deal under investigation 

05 �Newsquest withdraws cuts threat 
Move follows Scottish strike vote

06 �Broadcasting authority refuses to act 
Anger over bans on journalists

 
Features
14 �Earning from learning 

Media training can be lucrative

16 �Growth on the home turf 
Local news sites thriving    

Regulars
09 Viewpoint
22 And finally...

Contents

Arts with  
Attitude  
Pages 18

Editor
journalist@nuj.org.uk

Design
Surgerycreations.com
info@surgerycreations.com

Advertising
Melanie Richards 
Tel: 07494975239 
ads@journalistmagazine.co.uk
Print
Warners
www.warners.co.uk

Distribution
GB Mail
www.gb-mail.co.uk 

NUJ
72 Acton Street
London WC1X 9NB
info@nuj.org.uk
www.nuj.org.uk
Tel: 020 7843 3700

Manchester office
nujmanchester@nuj.org.uk

Glasgow office
nujscotland@nuj.org.uk

Dublin office
info@nuj.ie

ISSN: 0022-5541

“ 

Cover picture 
Classic Image /  
Alamy Stock Photo

Raymond  
Snoddy
Page 19

Letters
Page 20-21

The Journalist’s polyfilm wrapping is recyclable at carrier bag recycling points in supermarkets.



theJournalist   |   03

news

NEGOTIATIONS BETWEEN the NUJ and the BBC 
over equal pay are continuing following the 
landmark employment tribunal win by the 
broadcaster Samira Ahmed.

Ahmed, who presents viewer feedback 
programme Newswatch, claimed she was 
owed almost £700,000 in back pay because of 
the difference between her £440-an-episode 
rate and the £3,000 an episode Jeremy Vine 
received for presenting Points of View.

The employment tribunal said the BBC failed 
to provide convincing evidence that the pay gap 
was for reasons other than sex discrimination.

Ahmed said: “No woman wants to have to 
take action against their own employer. I love 
working for the BBC. I’m glad it’s been resolved. 

“I’d like to thank my union the NUJ [and] all 
the women and men who’ve supported me 
and the issue of equal pay.” 
The battle for pay parity, page 7 

Equal pay victory for Samira Ahmed

THE NUJ has warned of an ‘existential threat’ 
to the BBC after the corporation said it 
planned to cut 450 jobs in its news operation. 
It will also cover fewer stories in a drive to save 
£80 million by 2022.

The award-winning Victoria Derbyshire 
(pictured) programme is being closed and 
Newsnight, Radio 5 Live and the World 
Service’s English-language output face 
substantial cuts.

More journalists will be pooled in centralised 
news teams rather than working for specific 
programmes and there will be more emphasis 
on online output. At Newsnight, 12 jobs will 
go, its in-depth films will be halved and 
spending on investigative journalism reduced. 

Michelle Stanistreet, NUJ general secretary, 
said: “These damaging cuts are part of an 
existential threat to the BBC, and a direct 
consequence of the last disastrous, secret 
licence fee deal the BBC agreed with the 
government. This is before the impact of 
taking over responsibility for the over-75s 
licences kicks in. 

“Against this backdrop, the BBC’s very 
existence is being threatened, with public 
service broadcasting under unprecedented 
threat. If the government goes ahead and 

decriminalises non-payment of the licence fee, 
we know the impact will be further losses for 
the BBC of around £200 million a year.” 

Fran Unsworth, BBC head of news, told staff: 
“Producing fewer stories means we have to be 
a smaller organisation.” She said the BBC was 
under attack from changing media habits, 
accusations of bias and threats to its funding. 

“Never in my career have I felt this 
organisation is quite under the threat that it is 
currently. Many believe that how we are funded 
is no longer appropriate when consumers seem 
to prefer to pay for just what they use.”

She said decriminalisation of non-payment 
of the licence fee could trigger further cuts.

Raymond Snoddy, page 19

inbrief...
BBC BOSS GOES TO 
NATIONAL GALLERY
Tony Hall, director general of the 
BBC, is to leave in the summer after 
seven years in the role. He will 
become chair of the National 
Gallery. Sir David Clementi, BBC 
chairman, is searching for the next 
leader. The corporation faces a 
mid-term review in 2022 and the 
renewal of its charter in 2027. 

TUCKER TAKES REINS 
AT SUNDAY TIMES
The Sunday Times has appointed 
Emma Tucker as its first female 
editor in more than a century. She 
is deputy editor of the Times and 
replaces Martin Ivens, who is 
stepping down after seven years. 
Ivens has joined the board of Times 
Newspapers and will contribute as 
a commentator and broadcaster. 

GUARDIAN BANS OIL 
AND GAS ADVERTS
Guardian Media Group has banned 
all advertising from oil and gas 
companies across all its titles and 
platforms. It said the decision may 
make its short-term financial future 
‘a tiny bit tougher’ but it hopes that 
the ban will attract some other 
brands to advertise. 

PRE-TAX PROFITS 
FALL AT DC THOMSON 
Pre-tax profits at Scottish publisher 
DC Thomson fell by three-quarters 
last year from £86.4 million to 
£21.1 million. The group, which 
publishes the Press and Journal, 
reported advertising revenues  
were down by 5.6 per cent to 
£37.1 million for the year ending 
31 March 2019. 

BUZZFEED FOUNDER 
GOES TO NY TIMES
Ben Smith, the founding 
editor-in-chief of Buzzfeed News, 
has left the website eight years 
after helping to launch its US 
newsroom. He has joined the  
New York Times as a media 
columnist and said he was “eager 
for a spell of writing and reporting 
and thinking”. 

BBC plans major cuts to news 
coverage and to axe 450 jobs

THE GOVERNMENT has ruled out 
creating an Institute for Public 
Interest News to help save the 
news industry. In its response to 
the recommendations from 
Cairncross review into the future 
of high-quality journalism, it  
said such a body could be seen  

as government interference in a 
free press. 

However, it said it was willing to 
consider extending some tax 
breaks, which could include 
removing the VAT charged on 
online news subscriptions to fall 
into line with printed newspapers.

The government agreed to a 
£1,500 discount on business rates 
for office space occupied by local 
newspapers in England, and it 
said it would make a £2 million 
grant to the Nesta charity to 
encourage innovation in the 
news industry. 

No institute but tax breaks for news

“Never have I felt the 
BBC is quite under the 
threat that it is now. 
Many believe how 
we are funded is no 
longer appropriate 
when consumers 
seem to prefer to pay 
for just what they use

JE
SS

 H
U

RD

Fran Unsworth
Head of News, BBC

PATRICK NAIRNE / ALAMY STOCK PHOTO



JESS H
U

RD

ONE OF the biggest takeovers 
in the British magazine 
publishing industry is being 
investigated by the 
Competition and Markets 
Authority, the competition 
watchdog.

In October, Bath-based 
publisher Future, whose 
many titles include Cycling 
News, Period Homes and 
PCGamer, said it planned  
to buy TI Media, which 
publishes Ideal Home, TV 
Times and Homes & Gardens 
among other titles, for 
£140 million.

The deal would add 
lifestyle, women’s titles,  
new sports, home, 
technology and 
entertainment titles to 
Future’s portfolio.

Future, which publishes  
T3 and Total Film among its 
140-strong range of titles, 
said the takeover would give 

it access to a much larger 
female readership.

The Competition and 
Markets Authority (CMA) 
launched its merger inquiry 
in January, saying it was 
looking at whether the deal 
“may be expected to result in 
a substantial lessening of 
competition”.

The watchdog has until 
March 16 to decide whether 

Competition watchdog looks
into major magazine takeover

THE INTERNATIONAL 
Federation of Journalists 
recorded 49 killings of 
journalists and media 
professionals last year.  
This is a significant drop 

from the 95 deaths posted  
in 2018. 

The death toll is the lowest 
since 2000, when 37 
journalists and media staff 
were killed, but the causes of 

the loss of life during 2019 
remain largely the same. 

Mexico tops the list of 
dangerous countries with 10 
killings of journalists. 

Targeted attacks claimed 

the lives of five journalists in 
Afghanistan and four in 
Pakistan. Crossfire incidents 
and bomb attacks killed five 
journalists in Syria, three in 
Somalia and two in Yemen. 

Haiti, Nigeria, the 
Philippines and Northern 
Ireland each saw the  
death of one journalist in 
violence from civil and 
political unrest. 

SIR KEIR STARMER, who is running for 
leadership of the Labour Party, has asked for 
the Cabinet to examine No 10’s decision to 
give briefings to only selected journalists.

His move follows a walkout by journalists in 
the lobby – political correspondents who 
attend government briefings – after some 
were excluded from a briefing. 

TV political editors Laura Kuenssberg, Robert 
Peston and Beth Rigby as well as reporters 
from the Daily Mail, Daily Telegraph, Sun, FT 

and Guardian joined the walkout from a 
briefing on the prime minister’s speech on a 
UK-EU trade deal. 

Among those excluded were journalists 
from the Press Association, and the Mirror and 
i newspapers, as well as Huffpost UK and 
Politics Home.

No 10 has also caused concern by moving 
briefings from the House of Commons to 
Downing Street.
Chris Proctor, page 22

Call for MPs to look into No 10 bans 

Journalists’ death toll falls to its lowest for 20 years

“The Competition and 
Markets Authority 
was looking at 
whether the deal 
‘may be expected to 
result in a substantial 
lessening of 
competition’

news

04   |   theJournalist

to begin a phase two 
investigation. 

If it goes ahead with a 
second phase, it will gather 
more evidence to decide 
whether there is an 
“anti-competitive outcome” 
to the takeover.

If it decided there were 
anti-competitive issues, the 
CMA would then decide 
whether any action should 

be taken to “mitigate or 
prevent the substantial 
lessening of competition”.

Alternatively, the watchdog 
could clear the takeover in 
March if it decides there were 
no serious competition 
concerns.

Future said in October that 
it planned to complete the 
deal in the spring. 

The takeover marks the 
latest stage in Future’s 
expansion. 

In 2018, it bought What 
Hi-Fi?, FourFourTwo, Practical 
Caravan and Practical 
Motorhome from Haymarket. 

It also bought B2B 
publisher Newbay. That deal 
gave Future 49 B2B brands in 
the television, video, 
entertainment, technology 
and music sectors mostly in 
the US, as well as Music 
Week, Toy News and Bike Biz 
in the UK.



theJournalist   |   05

news

John Toner
NUJ national organiser 
for Scotland

inbrief...
TELEGRAPH PULLS 
OUT OF ABC AUDIT
The Telegraph Media Group has quit 
the ABC newspaper circulation 
audit, saying it is no longer a key 
metric for its subscriber strategy. 
The last figures showed the Daily 
Telegraph had an average 
circulation of 317,817 in December 
while the Sunday Telegraph had 
248,288. Both had declined 12 per 
cent since December 2018. 

GUARDIAN CLOSES 
CITIES SECTION
The Guardian has closed its Cities 
section after grant money funding 
it from the Rockefeller Foundation 
for more than six years came to an 
end. The section focused on urban 
environments and climate change 
and won the Features Journalism 
prize at Press Gazette’s British 
Journalism Awards last year. 

NEWSQUEST OWNER 
GIVES  OUT £140,000
Newsquest has donated more than 
£140,000 to 40 UK community 
groups , including news-related 
charities, through the charitable 
arm of its US owner. The Gannett 
Foundation gave £10,000 each to 
the Journalists’ Charity and the 
National Council for the Training of 
Journalists’ Diversity Fund.

IAIN GRANT WINS 
BARRON TROPHY 
Iain Grant, a reporter who has 
covered the north of Scotland as a 
freelance and previously editor of 
the Caithness Courier and John 
O’Groat Journal, received this year’s 
Barron Trophy, which recognises 
lifetime achievement in journalism 
in the Highlands and Islands.

NEW WEEKLY PAPER 
FOR SOUTH DEVON
Archant is to launch a weekly paper 
and website in South Devon after a 
suggestion from local news 
veterans that there was a demand 
from residents. The Torbay Weekly 
will be based in Torquay and is 
expected to have six dedicated 
editorial and commercial staff. 

“Our members are 
heartened that their 
employer has listened 
and that no member 
of staff will be forced 
to leave

THE CENTRE for Investigative 
Journalism is offering a 
second Lyra McKee training 
bursary for people who want 
to attend its Investigative 
Journalism Conference on 

25-27 June but cannot afford 
to do so.

The bursary is in honour of 
the murdered journalist and 
NUJ member, who showed 
huge determination to 

become an investigative 
journalist despite personal 
disability and having to care 
for her disabled mother plus 
the added difficulty of trying 
to enter journalism from a 

working class background. 
The bursary was launched 
last year and enabled 
11 people to attend the 
conference.
https://tcij.org.

IS YOUR job good or bad? Take part in a quiz compiled by Cardiff 
University and you will be able to see how your position compares 
to similar jobs and against the average job in Britain. 
The quiz does not require any identifiable information so the 
answers you give cannot be traced back to you. By completing the 
quiz, the anonymous data you provide will be collected and may 
be used in reports for the NUJ and GMB.

It should take only five minutes and you can exit the process at 
any point.
https://tellmehowgoodismyjob.com/

Top dog or dogsbody at work?

Second bursary in honour of Lyra McKee

THE THREAT of compulsory redundancies  
at Newsquest’s Scottish titles, including 
The Herald, The Herald on Sunday, the 
Glasgow Times, The National and The Sunday 
National, has been lifted following a large 
vote for industrial action.

Some 86.7 per cent of those voting in an 
NUJ ballot supported 
action over the plan to 
make compulsory 
redundancies if 
Newsquest could not 
save £500,000 by any 
other means. 

Although eight 
members of staff left 
voluntarily, the 
company told the 
union that it would not 
seek further job cuts. Six new posts will be 
filled from external applications.

A well-attended NUJ chapel meeting voted 
unanimously to withdraw the threat of 
industrial action.

The union had also raised the issue of 
bullying, and it said that the company had 
dealt with this promptly. 

John Toner, NUJ national organiser for 
Scotland, said: “Our members are heartened 
that their employer has listened and that no 
member of staff will be forced to leave. We are 

also appreciative of the speed by which the 
bullying issue was resolved and of the 
company’s assurance that bullying will not  
be tolerated. The relief among our members 
was palpable.

“Management has agreed to meet the 
union’s reps regularly, and to have routine 

staff meetings to deal with the 
problems expressed through 
our recent stress survey. Any 
management restructure will 
throw up issues for our 
members, and we look 
forward to working more 
closely with Newsquest 
management to create an 
acceptable working 
environment.”

The NUJ had conducted  
a stress survey during the weeks before  
the company’s original announcement  
about potential compulsory redundancies. 
This found: 83 per cent of respondents 
believed the quality of their title had declined 
over the past year; 78 per cent said their 
workloads had increased in the past  
year; 57 per cent said they were put under 
pressure to produce work faster than  
they were comfortable with and just nine per 
cent said they had confidence in the 
organisation’s management.

Compulsory cuts threat 
withdrawn after ballot



news

06   |   theJournalist

THE NUJ is disappointed that the Broadcasting 
Authority of Ireland (BAI) has decided not to 
investigate Communicorp’s interference in the 
editorial independence of its radio stations. 

The decision was confirmed to Séamus Dooley, 
NUJ Irish secretary, by Michael O’Keeffe, the 
authority’s chief executive. The NUJ had pressed 
for an investigation after Communicorp banned 
Newstalk, Today FM, 98FM, Spin 1038 and Spin 
South West from featuring journalists from The 
Irish Times and digital outlet the Currency. The 
ban on Currency journalists was later rescinded.

Dooley said: “It beggars belief that the 
Broadcasting Authority of Ireland would allow 
Communicorp off the hook after a clear 
admission the company banned certain 
journalists from being interviewed on stations 
owned by Communicorp.

“The announcement by Communicorp that 
the ban had been lifted appears to have been 
accepted by the BAI as a welcome concession 
rather than what it was – an admission of 
interference by commercial management in 
who should appear on news programmes.”

Broadcasting watchdog 
declines to probe radio bans

ROY JONES, a founding member 
of the NUJ’s 60+ council, has 
decided to stand down from the 
group after 10 years’ service. 

Roy, a union veteran who lives 
in North Wales and is chair of the 

North Wales NUJ branch, said he 
now had to consider safety in 
travelling to meetings. Before 
retirement, when working for the 
Morning Star, he was part of the 
once-powerful industrial 

correspondents’ group, touring 
seaside conference venues to 
cover unions and labour issues. 

He joined the NUJ in 1982 when 
he started at the Star. 

Before becoming a journalist, 
he worked in the oil industry and 
in construction. 

IRISH BROADCASTER RTÉ is appealing against 
the Workplace Relations Commission’s 
determination in favour of an NUJ member 
who had challenged enforced retirement on 
the grounds of age.

Anne Roper, a producer director, was 
awarded €100,000 in compensation after RTÉ 
was found guilty of discrimination, contrary to 
section 79 of the Employment Equality Act. 

The NUJ had sought, through internal 
procedures, to have her employment 
extended by 18 months but the broadcaster 
insisted that she should retire at 65, even 
though her contract was silent on the issue of 
a retirement date. She subsequently took a 
case to the commission. 

Séamus Dooley, NUJ Irish secretary, said the 
comprehensive determination identified the 
need for clear criteria in relation to longer 
working and transparency around retirement: 
“The appeal adds stress to the individual and 
will delay the implementation of a consistent, 
coherent and transparent retirement policy in 
RTÉ predicated on the fairness.”

RTÉ appeals over 
retirement ruling

Roy hangs up council hat

Middle East publication 

is looking to recruit news 

reporters and copy editors 

who are fluent in English 

and preferably with 

knowledge of Middle East 

and North African issues. 

Please send CV along  
with application to:  
mena.newsgroup@gmail.com 
and mena.media.20@gmail.com



theJournalist   |   07

S
amira Ahmed’s 
employment tribunal 
success over equal pay 
at the BBC has been 
hailed by the NUJ as a 

‘resounding victory’. 
The presenter took her employer to 

the tribunal after learning that her 
colleague Jeremy Vine was being paid 
£3,000 per episode for BBC 1’s Points of 
View. In contrast, Ahmed was paid 
£440 for Newswatch, which is shown 
on the BBC News Channel and BBC 
Breakfast and is a similar format. 

Ahmed told the tribunal, which 
concluded in November, that she 
“could not understand how pay for me, 
a woman, could be so much lower than 
Jeremy Vine, a man, for presenting very 
similar programmes and doing very 
similar work”.

In her judgment, Judge Grewal said it 
was clear from the evidence that 
Ahmed and Vine did work that was “the 
same or, if not the same, very similar”, 
and that any differences were ‘minor’.

At the time Michelle Stanistreet, NUJ 
general secretary, said: “It was an 
incredibly brave decision on Samira’s 

part to take forward this case. No one 
wants to battle their employer in a 
public tribunal hearing, but the BBC’s 
failure to meaningfully negotiate made 
legal proceedings inevitable.”

Carrie Gracie, who became the face 
of the equal pay struggle at the BBC 
after quitting her role as China editor, 
said she hoped Ahmed’s victory “gives 
courage to women everywhere to stand 
up for the value of their work”.

While negotiations around the 
consequences are ongoing and the BBC 
has remained tight-lipped about 
whether it will appeal against the ruling, 
it’s clear the case could have far-reaching 
implications for the broadcaster.

If the BBC does not appeal, it could 
be left with a huge bill for Ahmed’s 
back pay as well as the cost of 
potentially large settlements over 
similar claims by other female staff 
bringing equal pay cases.

A spokeswoman for the NUJ 
confirmed that about 20 similar cases 
were in the tribunal system, and as 
many as 70 cases were unresolved at 
the time of publication. 

A founding member of BBC Women, 

equality

“All that money, all 
that time, all that 
obfuscation takes 
place to gaslight 
women and makes 
us think we don’t 
have a claim 

” 

JE
SS

 H
U

RD

a campaign group made up of 
hundreds of reporters and producers at 
the corporation, who asked not to be 
named, said that as soon as Ahmed’s 
hearing ended, the group noticed a 
change in approach by the BBC. 

“Within a few days, various managers 
and HR managers were approaching 
women with outstanding claims and 
asking ‘what would it take in monetary 
terms to make this go away?’ ” she said.

Despite this, the BBC Women 
founder, who has attended numerous 
hearings and appeals and fought and 
won her own equal pay case, criticised 
the BBC’s decision to continue paying 
for employment consultants Croner to 
assist with the deluge of complaints 
made since it published its gender pay 
report in 2018. 

She said: “It is unforgivable that the 
BBC is spending licence fee money 
– which it doesn’t have enough of – on 
independent experts who have 
absolutely been given a job of finding 
against women.”

Many women have been repeatedly 
told they do not have a case, only to get 
to a tribunal and be told they do. “All that 
money, all that time, all that obfuscation 
takes place to gaslight women and makes 
us think we don’t have a claim,” she said.

The BBC should carry out an honest 
reappraisal of the pay process, she said: 
“I’m hoping the next director-general 
not only accepts that there are cultural 
issues that need addressing but will 
actually do something about it.”

A BBC spokesperson said it was 
“committed to equality and equal pay”.  
The spokesperson added: “Where we’ve 
found equal pay cases in the past, 
we’ve put them right. However, for us, 
this case was never about one person, 
but the way different types of 
programmes across the media industry 
attract different levels of pay.”

The broadcaster added that it was 
considering the judgment and would 
have to decide whether to appeal soon as 
appeals must be lodged within 42 days. 

Caroline Underhill of Thompsons 
Solicitors, who represented Ahmed, as 
instructed by the NUJ, said the ruling 
was “a warning shot to the BBC that 
complacency around pay inequity is 
unacceptable, and will not go 
unchallenged.

“The ball is now in the BBC’s court: 
they need to heed the lessons from this 
judgment and engage in meaningful 
negotiations with the NUJ to ensure 
genuine pay transparency, and pay 
equality, for all employees,” she said.

The battle for  
pay parity

Nicola Slawson on 
the implications of 
Samira Ahmed’s 
tribunal success



08   |   theJournalist

A
journalist is taking his 
fight against one of the 
country’s largest banks 
to the High Court over 
a debt he incurred 

when the media company where he 
was a director, Colourful Radio, went 
into liquidation in 2014.

Henry Bonsu, a 52-year-old 
broadcaster, has been caught up in a 
legal battle with HSBC for six years 
over a £30,000 loan secured by a 
signed personal guarantee in 2009.  
He is now facing a £78,000 bill from 
HSBC for their legal costs and interest 
on the loan after losing a county court 
case in December.

Following an adverse judgment from 
the county court judge, he has filed 
papers seeking permission to appeal 
the case at the High Court and is 
running a crowdfunding appeal, which 
has attracted support from many 
prominent TV and print journalists as 
well as Lord Digby Jones, a former trade 
minister and director general of the 
Confederation of British Industry.

The case highlights the treatment of 
small businesses by the big banks and 
some of the events surrounding the 
case seem Kafkaesque. He believes he 
has “been stitched up”.

Superficially, the case is simple. 
Bonsu signed a bank document and 
gave his personal guarantee for a loan 
to support Colourful Radio. Colourful 
Radio went bust and the bank 
demanded its money back from him 
because he had signed the guarantee. 
Colourful Radio is now back in business 
debt free.

But, as the court case revealed, the 
situation was more complex. In their 
evidence, Bonsu’s lawyers claimed that 
matters were not straightforward. They 

said the founder of Colourful Radio, 
Kofi Kusitor, had placed undue 
influence on him to get the loan and an 
agreement with him absolved him 
from paying it back. The bank also 
declined to produce as witnesses four 
bank officials who were handling the 
loan who could be scrutinised to see if 
the bank had followed proper 
procedures in granting it. This included 
the crucial point as to whether the 
bank had insisted, as it should, that he 
got independent advice before signing 
the guarantee. 

Kusitor could also have been called 
as witness as he signed a similar loan 
with a guarantee at the same time.

 The bank’s lawyers challenged the 
claim that Bonsu had been put under 
undue influence by Kusitor or that they 
had any agreement not to pursue 
Kusitor for an earlier loan taken out for 
£30,000 when Henry Bonsu was not 
working for it. However, they did not 
say that Kusitor had got a further loan 
with a personal guarantee in 2009 at 
the same time as Bonsu signed his. 
Evidence by one bank witness to the 
trial said Bonsu was accompanied by 
another man she did not know and  
she did not see him sign a loan 
guarantee document.

However, while Kusitor vehemently 
denied putting any influence on Bonsu 
to get a loan in a public Facebook post, 
he says he did get a loan at the same 
time as Bonsu.

The bank also said Bonsu had got a 
solicitor to witness his personal 
guarantee and this amounted to 
getting independent legal advice.

The judge found for the bank, 
ordered Bonsu to pay the money plus 
interest and costs and refused 
an appeal.

finance

“The bank officials 
who handled  
this should have 
been at court and 
asked questions 
about exactly  
what happened  

” 

BA CRAW
FO

RD

Lord Jones, who has given him £2,000 
towards his crowdfunding, said: “The 
bank have behaved unconscionably 
over this. Nowadays, such a procedure 
would not happen. The bank officials 
who handled this should have been at 
court and asked questions about 
exactly what happened.” It is 
understood that efforts to get the bank 
to change its mind went to the top but 
that it decided to leave it to its lawyers 
to get the money.

HSBC did not comment on Lord 
Jones’ criticism.

A spokesman from the bank said: 
“The judge did not accept Mr Bonsu’s 
criticisms of HSBC and the evidence  
he gave at trial. In his view, the 
guarantee was valid and Mr Bonsu was 
fully aware of the effect, scope, 
contents and potential consequences 
of signing the guarantee so ordered 
him to repay the debt he owed in 
addition to interest and costs. 
Mr Bonsu asked the judge on the day 
for permission to appeal the judgment 
but this was refused as having no 
prospect of success. We await the 
outcome of any further application 
Mr Bonsu makes to ask for permission 
to appeal the findings.”

https://uk.gofundme.com/f/ 
henry-bonsu-defence-fund

Alarm over 
radio loan

The loan 
danger

Henry Bonsu claims safeguards were 
ignored when he guaranteeed a loan to a 
broadcaster. David Hencke reports



theJournalist   |   09

L
abour has gone down 
to stunning defeats 
before, but never one 
like that in December 
2019. There had always 

been formidable opponents before. 
This time, Labour faced a prime 
minister despised for his 
untruthfulness, laziness and contempt 
for democracy, and detested by the 
most senior members of his own party. 

How could Labour lose? In my part of 
north London, they think Jeremy 
Corbyn is an anti-Semite (he isn’t). In 
other places, they think he’s a dangerous 
revolutionary (he isn’t that either). 
Voters were more frightened of him 
than of Johnson. Remainers were more 
horrified by Corbyn than by Brexit. His 
failure to communicate was epic. 

Facing a fiercely hostile media, 
Corbyn refused to engage with those 
who could have been won over – 
journalists, those who feared him and 
those who were not certain – and with 
the two big issues of Brexit and 
anti-Semitism. 

Corbyn’s PR people, led by 
communications chief Seumas Milne 
(a former op ed editor and labour 
editor at the Guardian who Corbyn 
privately called ‘the great Milne’), 
imagined they could write the news 
agenda. They did not wish to talk about 
Brexit and anti-Semitism, so Corbyn 
sounded cross and grudging every time 
he was forced to do so. 

Corbyn knew he was the problem. 
Several months ago, he desperately 
wanted to resign, but his advisers 
talked him out of it. There’s a story that 
they refused to let his sons into his 
room until he agreed not to resign.

Milne is a theoretician in the Marxist 
sense, and thinks politicians can write 

the political agenda. Practical 
politicians know, as Harold Macmillan 
put, that what decides the agenda is 
‘events, dear boy, events’.

In June 2018, Corbyn and his staff 
met the Board of Deputies of British 
Jews. It could have started a dialogue. 
But Corbyn said almost nothing at the 
meeting. Milne did the talking, and 
became animated on the subject of 
Israel, accusing it of ethnic cleansing. 

The Board of Deputies went away 
with the sense that Corbyn was not 
interested in the issue. That grew as 
Corbyn seemed to give ground inch by 
inch, reluctantly and with bad grace. 

I was one of several writers who failed 
to get any sense out of Corbyn’s office 
on this issue. Former Tribune editor 
Mark Seddon and I were commissioned 
to write a book about the new Labour 
leader. My repeated phone calls and 
emails on anti-Semitism produced 
only a cross phone call from Seumas to 
Seddon, berating us for including the 
issue in the book at all. 

Mark and I wanted to paint a 
sympathetic though not uncritical 
picture of Corbyn, but we didn’t even 
get the normal help any journalist 
expects of any press office. They seldom 
returned our calls or answered our 
emails. Other sympathetic writers tell a 
similar story. I think we were considered 
not quite reliable. Corbyn was allowed 
to engage only with true believers. 

In June 2018, Corbyn was in Brighton 
to address the Fire Brigades Union 
annual conference. The FBU arranged 
that he would also record an interview 
with one of their officials. 

The questions were agreed with 
Corbyn’s office in advance, and the 
union told journalists covering the 
conference they could listen in. But 

viewpoint

one of his minders – a senior adviser 
– bustled into the room and rudely 
evicted the journalists, saying this was 
a ‘private interview’. 

I was there, and managed to get 
Corbyn alone for a moment. He was 
surprised that he had been told 
nothing about an interview request 
from two left-wing writers he knew 
fairly well. “Of course I’ll talk to you and 
Mark,” he said. 

Unfortunately, the minder caught 
him at it, and brusquely hustled him 
away to stand somewhere else for the 
cameras (although no cameras were 
present), while another of his 
entourage told me grimly: “Jeremy 
often says he’ll do something. That 
doesn’t mean it will happen.” It didn’t. 

Having given Johnson an election at 
the most favourable time for Johnson, 
Corbyn’s strategists ran an election 
campaign with no focus, no clear 
message and no flexibility, and kept all 
the party’s most effective broadcasters 
away from broadcasting to make room 
for Corbyn loyalists.

Their legacy is five years when 
Johnson can do whatever he likes, and a 
Brexit that a clear majority of the 
voters do not want. More people voted 
for remain parties than leave parties, 
yet Labour managed to turn this into a 
victory for Johnson’s peculiarly 
uncaring version of Brexit. 

Perhaps they wanted victory within 
the Labour Party, not victory for the 
Labour Party. Whatever the truth, 
Corbyn’s advisers have – like Milne’s 
hero Arthur Scargill – done dreadful 
harm to the cause they serve.
• �Jeremy Corbyn and the Strange 

Rebirth of Labour England by 
Francis Beckett and Mark Seddon 
is published by Routledge

Control freaks and 
Corbyn’s catastrophe
Trying to set the news agenda cost Labour dear, says Francis Beckett

“The press office 
seldom replied. 
Other sympathetic 
writers tell a 
similar story. 
Corbyn was allowed 
to engage only with 
true believers 

”



N
early one in three 
people say they actively 
avoid the news, mostly 
because it lowers their 
mood. But it’s also 

because they feel powerless to change 
what is happening, according to the 
Reuters Institute for the Study of 
Journalism’s 2019 digital news report, 
based on data from 38 countries and 
six continents.

Author and campaigner Jodie Jackson 
(pictured) is not surprised. “I got to the 
point where I couldn’t bear to hear 
another news story because I found it 
so depressing. Constantly hearing 
about problems made me feel helpless 
and hopeless about the state of the 
world,” says Jackson, who holds a 
master’s degree in applied positive 
psychology and is a partner at the 
Constructive Journalism Project. 

Rather than switching off, she started 
looking for stories that gave her hope 

– those that reported on solutions. 
“I experienced a really powerful 

change when I changed my media diet.  
I then wanted to understand this on a 
collective level; I went back to university 
and researched the impact of the 
negativity bias in the news on our 
mental health and the health of our 
society, as well as what happens when 
we include stories of solutions,” she says. 

She condensed her 10 years of 
research into You Are What You Read 
– Why Changing Your Media Diet Can 
Change the World, a book to help 
readers understand the impact of the 
news on them and give them the tools 
to create a healthier media diet, looking 
for solutions, positive change and 
progress rather than just problems. 

She concludes the news environment 
needs better moral guidance: “Perhaps it 
is the commercial environment and 
immediate feedback on consumer 
engagement that have compromised the 

positive news

10  |   theJournalist

People are avoiding 
the news. Showing 
it’s not all bad will 
bring them back, 
says Veronique 
Mistiaen

“Perhaps the 
commercial 
environment has 
compromised 
the more noble 
principles of 
journalism 

” 

M
AT

H
IA

S 
SV

O
LD more noble principles of journalism.” 

She isn’t advocating that journalists 
merely produce feel-good news or add a 
silver lining; problems should still be 
reported, but it should be recognised 
that these aren’t the end of the story. “It’s 
about asking what’s next – including a 
longer time frame on an issue, so we are 
able to see beyond the initial impact of a 
tragedy or disaster,” she says. “By 
reporting on solutions, we may also be 
able to learn about how other 
communities have addressed problems.” 

For journalists trained that ‘if it 
bleeds, it leads’, this might seem 
counterintuitive. Jackson is often asked: 

“How can we report 
solutions if we want to 
keep people informed 
about what’s going on?” 

“This is one of my 
favourite and most 
frustrating questions 
because it assumes 
problems and solutions are 
mutually exclusive, or that 
by learning about solutions 
you become ignorant to 
problems,” she says. “But 
solutions don’t exist in the 
absence of problems. They are 
a part of the narrative – a 
necessary informational 
addition that enables us to 

fully understand the issue.”
Jackson also believes that including 

solutions can boost accountability and 
provide a foundation from which people 
can demand change.

In recent years, many outlets – have 
adopted elements of ‘constructive’ 
journalism. They include the Guardian, 
the Economist, the BBC, De 
Correspondent in the Netherlands, 
Reporters d’Espoirs in France, DR News 
in Denmark and the Solutions 
Journalism Network in the US. 

With her book, Jackson aims to bridge 
the gap between industry and 
consumers. “Almost every industry that 
has had a huge and sustained shift 
towards a more positive purpose has 
required an informed consumer. If we 
change the way we consume the news, 
industry will change the way it 
produces it,” she says. 

She hopes that her book will speak 
to journalists too. “Hopefully, it will 
challenge the long-held perception 
that solutions are inconsequential, 
trivial puff pieces and create a 
credible case for greater reporting on 
solutions. Reporting on solutions does 
not undermine their role as 
journalists – it enhances it.”

Taking the 
negative out of 
the news



theJournalist   |   11

I
n an interview shortly 
before she was killed, 
Daphne Caruana Galizia 
spoke of a climate of 
fear deterring Malta’s 

journalists from reporting the truth.
The country’s foremost investigative 

journalist, Caruana Galizia was never 
one to shy away from a story. For this, 
she endured unprecedented levels of 
intimidation – not least arson attacks 
and the slaying of a family pet – before 
the car bombing that killed her outside 
her home on October 16, 2017.

Ripples of scandal have since reached 
the top of Maltese politics, culminating in 
the resignation of Prime Minister Joseph 
Muscat after government officials were 
implicated in the murder. Malta has also 
slid to 77th place in the Press Freedom 
Index – with Bulgaria and Hungary the 
only two EU members faring worse. 

Caroline Muscat is the editor of The 
Shift News, an online platform that has 
run investigations into organised crime 
and money laundering on the island 
since its launch in November 2017. 

Last year, The Shift exposed a 
network of closed Facebook groups, 
whose members included senior state 
officials, which supported making 
threats to journalists. The network had 
more than 60,000 members – around 
14 per cent of Malta’s population. 

Muscat was close to Caruana Galizia 
and, like her, receives almost daily abuse.

“I get the witch analogies a lot,” she 
says. “Recently, a picture of Daphne was 
posted on one of these groups next to 
my photo. The text alongside it read: ‘One 
witch has disappeared, and then another 
appears’. Someone commented below: 
‘This one deserves a few more bombs.”

Manuel Delia, who became a 
full-time political blogger after Caruana 
Galizia’s death, is also no stranger to 
harassment. We meet in Valetta, we do 

so in an empty private members’ club 
off the main thoroughfare; Delia is 
barred from the café across the street.

“I get called a traitor a lot,” he says. 
“When I speak about justice for Daphne, 
I am accused of betraying my country. 
While we are not thrown in prison, what 
we do get to be is completely discredited. 
Destroy a journalist’s credibility and you 
don’t need to incarcerate us.”

With the majority of Malta’s media 
controlled by political parties, high-level 
corruption often goes unreported. Even 
outlets that claim to be investigative 
rely financially on the state.

“The complete lack of regulation 
around government advertising is a 
massive problem,” says Tim Diacono, 
political editor of investigative news 
site Lovin’ Malta. “Ratio-wise, the 
government’s advertising budget here 
is more than in any other European 
country, and that goes right across 

social media, TV and newspapers. It 
means we can’t get our message 
across.”

Muscat says “only a handful of true 
investigative journalists” now exist. 
Georg Mallia, who teaches media at the 
University of Malta, has noticed that, 
since Caruana Galizia was killed, “many 
journalists who once showed real 
promise in exposing the truth have 
sold out for the sake of survival.” 

Then there are strategic libel suits 
(SLAPPs). By the time of her death, 
Caruana Galizia was facing 42 of these, 
mainly brought by politicians and 
businesses. The Shift and Lovin’ Malta 
have been the targets of similar lawsuits. 

Costing little to plaintiffs, but 
requiring time and money to defend, 
SLAPPS are widely used to intimidate 
journalists into self-censorship. Most 
media outlets threatened with SLAPPs 
give in and remove stories.

David Casa MEP, of the opposition 
Nationalist Party, is pushing for an EU 
anti-SLAPP directive. “The use of SLAPPs 
to silence journalists is an affront to 
Maltese media freedom,” he says.

A public inquiry looking into who 
ordered the assassination of Caruana 
Galizia. It is desperately hoped this will 
see people held to account and provide 
answers for her family.

The pursuit of press freedom 
continues. “This is about democracy,” says 
Muscat. “If we don’t defend it – who will?”

H
EM

IS / ALAM
Y STO

CK PH
O

TO

Malta

In search of 
the truth

Caruana Galizia’s murder overshadows Malta’s media, says Ross Davies

“Many journalists 
who once showed 
real promise  
in exposing the 
truth have sold  
out for the  
sake of survival

” 



 

B
roadcasting in Britain started at 
7pm on February 14 1922. To put 
it another way. from a small hut 
in Writtle near Chelmsford, the 
Marconi Company had 

established a short-lived experimental radio 
station which, without being part of the BBC, put 
out our first regular broadcasts (on Tuesdays 
only). Its faint whisper on a long-wave signal led 
to the mighty roar of the big broadcasting 
events to come: the abdication speech of Edward 
VIII; Winston Churchill declaring we would fight 
them on the beaches; the Queen’s rainy 
coronation on black-and-white TV; David 
Attenborough and David Dimbleby in living 
colour; Boris Johnson not being interviewed by 
Andrew Neil. 

There had been earlier transmissions over this 
new-fangled medium. These were initially in 
Morse code, and included those giving weather 
forecasts for Wisconsin (presumably on the lines 
of warnings of ‘outbreaks of dashes followed by 
scattered dots’). 

Guglielmo Marconi of Bologna, one of the 
early wireless inventors, had offered his services 
to the Italian government, which clearly decided 
that these mysterious gizmos would never catch 
on. Fortunately, he had an enthusiastic reception 
in Britain, where he moved in 1896 to set up his 
own manufacturing company.

Captain Peter Pendleton Eckersley (known as 
PP – many radio pioneers were identified by 
their initials) was one of the leading boffins at 
Marconi’s before becoming the first chief 
engineer of the BBC. At his co-ed boarding 
school, Eckersley had built his own radio 
transmitter and receiver, which was used to send 
cricket scores from the more distant pitches and 
also to lure girls into the chicken hut where he 
kept his technical gear.

After his war service, which involved 
communications by primitive radios in 

12  |   theJournalist

primitive aeroplanes, he began working in “a 
long, low hut for long, low people” – ie at 
Marconi’s in Writtle. 

There had been a time when the few thousand 
geeks or ‘hams’ licensed to tickle their hissing 
‘cat’s whisker’ sets could truthfully grumble that 
“there’s nothing on the radio” because there 
wasn’t. In order to fill this gap in the market, the 
long, low people began to put out long-wave 
signals: actual programmes or, to put it no more 
highly, words and music. In the last week of 
February 1920 ‘2MT Writtle’ put out two 
half-hours of snippets read from newspapers, 
records from a wind-up gramophone and live 
performances provided (free) by Marconi staff 
members. Don’t laugh: there are local radio 
stations now offering less. 

This daily format, delivered by technicians 

originally hired for their skills in twiddling the 
knobs rather than tickling the ivories, could be 
kept up until only the end of the first week of 
March. Broadcasts then become more sporadic 
but they certainly involved fees – 25p to an 
amateur soprano from a local factory and a 
whacking £1,000 (paid by the proprietor of the 
Daily Mail) for Dame Nellie Melba, one of the few 
operatic singers after whom an ice cream dessert 
is named, to traipse all the way to Essex to warble 
Home, Sweet Home.

Unfortunately, there were complaints – not 
from listeners, it should be said. Unharmonious 
officials declared that the signals were interfering 
with communications to aircraft and shipping 
and, in November, the plug was pulled. It was not 
plugged back in until two years later. In the 
meantime, listeners in Britain had to make do 
with a Sunday afternoon concert from Holland 
with occasional interruptions by air traffic 
control from Croydon airport.

 Finally, harmony was restored and, in 
mid-February 1922, 2MT Writtle prepared to hit 
the airwaves again, now with a new transmitter. 
There being no Radio Times until September 
1923, the wireless societies were sent a note of 
the time and date. 

A script was prepared, consisting largely of the 
repetition of ‘Here is a gramophone record 
entitled…’ The first platter (as they didn’t say) was 
then followed by a three-minute silence into 
which any official announcements would be 
dropped. “At 6.50pm, there was a loud explosion 
from the transmitter,” wrote Eckersley’s son 
Myles in Prospero’s Wireless in his biography of 

TO EDUCATE, inform 
and entertain the British 
public, but with NO news 
gathering, advertising or 
controversial content to 
be originated by the 
company” is the 
summary of the aims of 
the British Broadcasting 
Company, whose radio 
service began in 1922. 

BBC television was 
switched on in 1936 but 
screens went blank in 
1939, with a long 
intermission 
until 1946. 

With only one 
channel, there was 
no choice of viewing 

until the start of ITV in 
1955. 

This began, not with a 
real programme but an 
outside broadcast of the 
dinner in the Guildhall to 
commemorate the 
channel’s launch; it is no 
wonder that 20 million 
listeners chose instead to 
switch on BBC radio for 
the dramatic death by 

fire of Grace Archer in 
The Archers, cunningly 
scheduled for the same 
evening.

Much more radio 
competition for the BBC 
arrived in 1964 – this 
time on the high seas 
from Radio Caroline and 
other pirates. 

BBC2 also started up 
that year, adding colour 
in 1967, which was the 
year Radio 1 started 
broadcasting (presenters 
included many of the 
pirates whose ships  
had been sunk by  
hostile legislation) and 
BBC Radio Leicester 

became the first local 
radio station. The year 
1973 saw, or rather 
heard, the first 
commercial radio 
stations, LBC and Capital. 

Channel 4 followed in 
1982. Channel 5 started 
up in 1997, in premises 
originally occupied by 
TV-am. 

The TV-am breakfast 
time show brought 
wake-up calls to the 
nation only from 1983 to 
1992 and is fondly 
remembered for its 
puppet Roland Rat and 
also for Anna Ford 
throwing a glass of wine 
over the executive she 
blamed for sacking her, 
Jonathan Aitken.

The rat’s whiskers

SH
AU

N
 H

IG
SO

N
 CO

LO
U

R / ALAM
Y STO

CK PH
O

TO

Radio 
Shack

Jonathan Sale on how broadcasting grew from a humble hut near Chelmsford  



 

his father. “One of the condensers blew up.” It 
was replaced but, thanks to a misreading of the 
label, with the wrong condenser. 

This in turn was soon replaced but, in a few 
weeks’ time, another explosion followed, this 
time from the bigwigs ‘upstairs’ (if that’s the 
apposite word for a workplace based in a hut). 
The anger was sparked off by the fact that, 
compared with the sober engineers who 
doubled as presenters in his team, Peter 
Eckersley was very much a live wire – perhaps 
too highly charged. On Tuesday afternoons, a 
piano would be trundled into the hut, on loan 
from the pub; the multitasking presenter could 
be heard announcing the next item, then his 
footsteps as he ran to the piano, then his 
opening chords and, finally, his voice. 

Most of the records they were provided with 
were rejected as being too highbrow, according 
to a colleague, the highly initialled RTB Wynn, a 
quarter of a century later. He added: 
“Programme planning was done at the Cock and 
Bell up the road about half an hour beforehand.” 
Today, that might sound like standard practice 
for some stations but it would have rung alarm 
bells in 1922, especially if the bosses had known 
that Eckersley’s tipple of choice when gargling 
before the show was not water but gin. 

One fateful March evening, he left the pub as 

theJournalist   |   13

H
U

LTO
N

 D
EU

TSCH

Looking  
back to:

1922

usual on his motorbike and roared up the lane 
to take over from an increasingly horrified  
duty engineer.

For Myles Eckersley, this could well have been 
“the moment when the human face of British 
broadcasting was inaugurated”. His father was, 
in the words of his son, “part amateur comedian 
and actor, and part chattering professional 
technician… songs, rhymes, pub stories, 
anything; but no records, no official pauses. It 
was an approach quite unlike anything that had 
gone before.” There was, of course, not much 

“before” that broadcast and it now looked as if 
Eckersley would not be enjoying much “after” in 
the business. 

The bigwigs were furious at this anarchic, 
outrageous display – but, again, not the 
listeners. Enthusiastic letters and cards poured 
in from all over the country, begging for more of 
the same. The postmaster general – the official 
ultimately responsible for radio – held his peace, 
realising that these hordes of wireless folk 
should not be dismissed; they all had votes. And, 
adds Eckersley junior: “It was now plain that the 
government had to establish some sort of 
British national broadcasting service… here were 
some signs that Writtle might be a forerunner.” 

 It was indeed. The British Broadcasting 
Company (as it was first known) was set up soon 
afterwards and Eckersley became its first chief 
engineer. 2MT Writtle’s regular scheduled 
broadcasting lasted for less than a year. 

No recordings survive but the actual hut,  
after being used as a cricket pavilion, was shifted 
to Sanford Hill Museum in Chelmsford as a 
place of pilgrimage for radio enthusiasts. 
Further details can be found at Radio Emma Toc 
(www.emmatoc.com). Yes, that’s a website,  
a concept that no one could have dreamed of 
back in the early 1920s – not even the great  
PP Eckersley.

JEFF MORGAN 14 / ALAMY STOCK PHOTO



W
hile freelance rates are falling on print 
publications, there is one area that continues 
to thrive. As Prince Andrew demonstrated on 
Newsnight late last year, some people need 
media training – and it is in demand. Whether 

it’s crisis management or securing coverage, journalists know 
what it takes to get in the spotlight and are increasingly 
drafted in to help out. 

While some might argue that media training can stand in 
the way of a good story, for many freelances it is an 
interesting sideline and a means to support their income 
from journalism. 

So how does it work? How do you get into it? And how well 
does it pay?

Journalist and broadcaster Karen Kay started media 
training after she was approached by a PR and asked if she 
could help prepare a client for a media launch. A former Sky 
News correspondent with a background in tabloids and 
broadsheets, she held mock interviews and sessions on how 
to handle challenging questions and was soon receiving 
numerous requests to run workshops. 

She has worked with brands such as Laura Mercier, Sony 
Mobile, Odeon, Crowne Plaza, Adidas, Duracell and Twinings 
and structured each session around the clients’ needs 
whether it was TV or radio studio based, or in their office. 

“Most media training businesses focus on crisis comms 
and the corporate sector, which I also do, but I’ve created a 
niche working with consumer brands to support their 
spokespeople,” she says. “I help brand ambassadors, including 
chefs, make-up artists and hair stylists who do practical 
demonstrations, with appearances on TV shopping channels 
and magazine shows, as well as news interviews.”

Like many freelances, Kay was working from home, largely 
in isolation and found the sessions fulfilling as they were 
interactive and her experience was valued. 

Journalist and broadcaster Andy Jones writes for nationals 
and glossies and has fronted programmes such as BBC’s 
Inside Out and Channel 4’s Dispatches. He has been media 
training for 10 years and offers a multimedia package from 
radio and podcasts to press release writing. He’s worked with 
companies such as O2 and Virgin Money. 

“To be a media trainer, you’ve got to be a Swiss army knife 
– have the tools to be able to do a bit of everything,” he says. 
“You’ve got to be able to stand in front of people who are at 
the top of their game and pass on knowledge and skills in a 
way that gets them on side and shows them you know what 
you’re doing.”

Ruth Addicott explains how to make 
media training successful and lucrative

14  |   theJournalist

“You could be training a room full of professional footballers 
who’d rather be out on the pitch or the singer of a new guitar 
band who thinks interviews are stupid. You could be training 
one of the finest surgeons in the world who has been elected to 
speak on behalf of an NHS body. The company that hired you 
might think you’re brilliant – but the person you’re speaking 
to might see you as a threat. It can be a real act of diplomacy.”

Jones says you have to think on your feet, especially if there 
is a technical hitch or the office has no media screen. He was 
once booked to train three people and turned up to find 15. 

Dr Janine David is a GP who specialises in sexual health and 
did media training with Glenn Kinsey when she increased her 
TV and radio work. 

“I felt I needed it to build confidence as a presenter,” she 
says. “There was lots of information regarding how to speak 
confidently in front of camera, and even practical tips such as 
what to wear. It certainly improved my skills at presenting, I 
now feel much calmer and in control when I speak in public.”

Manchester-based freelance Helen Nugent provides 
coaching alongside lecturing, copywriting and editing website 
Northern Soul. With a business journalism background and 
10 years on The Times, Nugent has created a niche helping 

freelancing

Fixing a fee
Factor in how much work is 
involved. “It’s vital to value 
your journalism experience 
and expertise,” says Karen 
Kay (shootthemessenger.tv). 
“Being booked for half a  
day isn’t actually half a  
day’s work – you need to 
invest substantial time 
preparing, so quote fees 
accordingly.” 

Prepare
Create a professional 
website, boost your LinkedIn 
profile and get reliable 
equipment and insurance. 
Create a product that is 
useful, sellable and engaging.
 
Skills
Assess your skills and 
research your markets. For 

example, freelance journalist 
and podcaster Suchandrika 
Chakrabarti (suchandrika.
com) covers social media 
strategy, search engine 
optimisation, writing for the 
web, mobile journalism and 
interviewing, but says the 
biggest demand is for 
podcasting. 

Know – or no
If you haven’t got the skills, 
say no. Andy Jones 
(andyjones.co.uk) says: 
“People want different 
things. If you’ve worked 20 
years on a national and they 
want to set up a YouTube 
channel, have you got the 
skillset to do that? You’re 
only as good as your last job.”

Don’t pander
“I am totally honest about 
clients’ strengths or 
weaknesses and have even 

advised some to avoid facing 
the media,” says Simon Read 
(linkedin.com/in/simonread).
“People pay for your 
expertise – not to pander to 
them. Base your training on 
your experience. I tell people 
how journalists will react, 
not how to pitch.”

Be professional 
“You need to be a confident 
businessperson, with clear 
terms and conditions and 
agreed contracts,” says Kay. 
“Discretion is imperative – 
and professional ethics. I 
never blur the lines between 
working as a media trainer 
and as a journalist. I’m 
sometimes exposed to 
sensitive information so I 
have to draw a line and treat 
every client as if I have 
signed an NDA (non 
disclosure agreement) – 
which I often do.”

Top tips

Earning from  learning



financial PRs and companies get into the business pages of 
nationals and trade/B2B magazines. 

She advises on interview technique as well as basics such as 
when to call journalists during the day, which she says 
benefits journalists as well as PRs. 

“I used expertise in areas that I’d written about for years 
and understood,” she says. “Be aware that you have a lot of 
valuable information and don’t undercharge for it.” 

Deciding what to charge is a challenge. Rates can vary from 
£250 an hour to £1,000 a day. Agencies such as HarveyLeach, 
founded by journalists Andrew Harvey and Graham Leach 
charge around £3,900 a day for press and broadcast media 
training with two tutors and one camera operator. 

Rates depend on the client, content and length of session, 
and it can take months before an agreement is reached. 

“Most of my agonising is what am I going to put in my 
session and what am I going to charge,” says Jones. 
“Sometimes you walk into a company and you’re being paid a 
few hundred quid then you look around and think, ‘bloody 
hell, they spend more than that on croissants’.

“It’s difficult to price. Often the client doesn’t know what 
they want themselves. I’ve been paid £1,500 for a 
day’s work and that’s a good rate, but that’s not 
what you get every day. I do it case by case. I can 
do an hour for £250, but I wouldn’t charge a day 
rate of £2,500.” 

Simon Read was personal finance editor at The 
Independent and started media training after 
being made redundant in 2016. Read coaches 
senior executives in banking, investment and 
insurance, providing one-to-one training 
and crisis communications courses. 

“I tell people what journalists need so 
that they can be as helpful as possible,” 
he says. “I teach them to be truthful 
rather than trying to be evasive. Fees 
vary, but I would advise anyone 
thinking of offering the service to 
start at £1,000 a day.” 

Although rates in 
Manchester are not as high as 
those in London, Nugent 
finds it a lucrative sideline. 

“Of all the jobs I do, 
media training is the 
best paid because it’s 
corporate,” she says. 

Disillusioned 
with the fees in 
print journalism, 
Kay has shifted 
her focus to 

freelancing

theJournalist   |   15

pursue more training opportunities. Two years ago, she 
branded her business Shoot the Messenger and developed a 
strong web presence.

“I see huge potential,” she says. “I’ve done a lot of research 
on rates and work with a trusted network of specialist 
journalists, news anchors, crews and studios to deliver 
sessions. I’d certainly say I can earn the equivalent or more 
than the sort of salary I would expect if I had risen through 
the ranks in a newspaper, magazine or TV and reached 
executive level after almost three decades. I see this as a new, 
rewarding chapter in my working life.”

While media training can be well paid, it carries a lot of 
responsibility, especially when it involves crisis management. 

“Very often, companies don’t realise they need media 
training until they’ve had a Prince Andrew moment,” says 
Jones. “It’s high pressure. You could sink a company or lose 
someone their job if you’re not very good. It’s not just 
standing there talking about how to be a journalist – you’ve 
got to lead from the front, entertain and engage people and 
give them the skills that you promised. If you’re good at it, it 
can be lucrative – but it’s a difficult art.”

“To be a media 
trainer, you’ve 
got to be a Swiss 
army knife – 
have the tools to 
be able to do a bit 
of everything

” 

Earning from  learning



W
ithin 24 hours of being made redundant last 
May, Sally Churchward came up with a way 
she could carry on working as a journalist in 
Southampton.

Churchward had been a feature writer at 
the Daily Echo for 18 years and edited its lifestyle supplement. 
Having seen many colleagues lose their jobs, it was not a huge 
surprise when her turn arrived.

Given 10 days before she would leave the newsroom for the 
final time, she decided to set up a website. Not only would the 
site feature community and human interest articles like 
those in the Echo, but it would also include material that may 
not necessarily appeal to traditional titles.

In Common was launched in August, with articles on 
everything from hedgehogs to transgender issues. 
Churchward had expected to put some of her small 
redundancy package into the venture but ultimately raised 
£800 through crowdfunding and has since received further 
donations, including £200 from a vegan co-op.

The biggest sense of loss in leaving the Echo was no longer 
feeling part of the community. It was gratifying to hear 
people saying they would miss her articles, and receiving 
messages on Facebook from people she did not know.

Most articles published by In Common are timeless and, for 
now anyway, the site is not taking adverts. Visitors can, if they 
wish, donate via a fundraising page. “There is no point in 
trying to compete with the Echo,” she says.

Nationally, an estimated 300 independent news outlets 
(sometimes called hyperlocals) operate instead of or alongside 
traditional titles. While there is no guarantee of success, 
setting one up presents an option for journalists who lose 
their job or anyone concerned about lack of community news.

“Fifteen years ago, it was not an option,” says Matt Abbott, 
project officer at the Independent Community News Network, 
based at Cardiff University. “It’s become easier to set up a 
new publication.”

Brighton and Hove News was launched 10 years ago by 
Frank Le Duc and carries a range of news, sport, culture and 
opinion. He dislikes the term hyperlocal, pointing out that his 
site serves a wide area, albeit not as large as that covered by 
the Brighton Argus where he was once deputy editor.

Le Duc, who has also worked for national media, respects 
the Argus but now sees it as a rival. Five years ago, following a 
redesign, his site decided to take adverts – an experience that 
proved more difficult  than interviewing bereaved relatives at 

16  |   theJournalist

courts or inquests. “It’s much harder knocking on people’s 
doors and asking them to advertise,” he says.

Like many independents, Brighton and Hove News is 
hosted by Wordpress. It has a core readership of about 
50,000 people who visit the site at least once a week. While 
relatively cheap to set up, online titles will almost certainly 
require further investment to ensure they look professional. 
Le Duc eventually paid an agency about £3,000. “We were 
quite demanding on the people who helped us,” he says.

Nowadays, Le Duc works with a co-editor, takes arts reviews 
and football stories from enthusiasts who work for free, and 
shares a local democracy reporter with five other titles, 
including the Argus. “I’m never going to grow rich,” he says. 
“It’s hard to make money out of journalism or from the 
internet as a journalist if you want to provide community 
news, but it’s not impossible.”

Unlike many regional sites, independents such as Brighton 

WHEN TONY Millett moved 
to Marlborough in 2007, the 
former managing editor of 
Channel 4 News was 
anticipating a quiet 
retirement.

But 13 years on, he and 
other volunteers who run 
Marlborough Online News 
are as busy as ever, 
sometimes working the 
equivalent of a 35- or 
40-hour week.

Back in the 1990s, two 
weekly newspapers had 
offices in the Wiltshire town. 
Those days are long gone. 
Without the website, set up 
in 2011, there would be 
virtually no coverage of local 

events, the town council and 
many other issues.

Residents are mostly 
appreciative of the news 
service but they can fail  
to realise that the site is run  
by volunteers. 

Millett recalls an email he 
received complaining that an 
accident had not been 
reported.

 “People assume we are 
there. That’s one of the 
things that upsets me. They 
have no idea how much work 
goes into it,” he says.

The team of four in charge 
of Marlborough Online News 
have a variety of journalistic 
experience. The site receives 

20,000 unique visits per 
month and is mostly funded 
through advertising. Most 
people are alerted to the 
stories via Facebook, 
although some go directly to 
the site.

Stories about the high 
street are particularly 
popular, as is health 
coverage. Each year, the site 
makes enough to sponsor 
sports clubs and the town’s 
literary festival. The only 
money claimed by journalists 
is mileage.

“It’s a hard grind,” says 
Millett, who also worked at 
News at Ten. “We’ve been 
trying to find extra people 
for a long time and failed. 
There aren’t people in the 
town or area who are 
experienced and prepared to 
work for nothing.”

Thriving site built 
on a ‘hard grind’

Growth on the 
home turf
Neil Merrick talks to people who make local news matter 

hyperlocals

Keeping it local:  Frank 
LeDuc in Brighton (photo 
by Julia Claxton) and Sally 
Churchward in Southampton 
(photo by Chris Balcombe)



theJournalist   |   17

to be flourishing more than others. It is not unusual to find 
sites with broken links, and contact details for journalists 
(including phone numbers) can be elusive.

“The sector is incredibly diverse,” says Matt Abbott, 
pointing out that creating a news website carries the same 
risk as any business start-up. Some are run by journalists who 
spot a news gap locally but rely on other jobs to make a living.

In some cases, a title may start online and then a print 
edition is launched to attract more advertising. Others start 
as protest magazines and expand or disappear. “It’s not just 
financial pressures that may mean a business fails,” he adds. 
“It can be personal issues such as family problems.”

Back in Southampton, Churchward is aware that, since its 
launch, everyone has provided articles for In Common for 
free. The article on hedgehogs was written by her web 
designer, while another volunteer is photographer Chris 
Moorhouse, a colleague at the Echo before he was made 
redundant in 2017.

Moorhouse, also a freelance, is pleased to be involved with 
a media outlet that values good pictures rather than using 
those by “reporters with iPhones”. 

In the long run, Churchward would like to pay contributors. 
Perhaps £10 per hour in line with the living wage, although 
that throws up the issue of whether non-journalists should 
receive the same as journalists.

For now, she is pleased that her site is helping to cement 
community cohesion in Southampton. “I didn’t want to lose 
that sense of community,” she says. “I always valued being 
able to give people a voice.”

“It’s hard to make 
money out of 
journalism or 
from the internet 
as a journalist  
if you want  
to provide 
community 
news, but it’s  
not impossible

” 

and Hove News do not bombard readers with pop-up 
advertising or other distractions. The same is true of Blog 
Preston, set up in 2009 by Ed Walker, then a student at the 
University of Central Lancashire, and now co-edited by Rachel 
Smith and Kate Rosindale.

Smith, who previously wrote court reports for the website 
as a freelance, is proud of its quality and content. “You don’t 
have to complete a survey to read a story,” she says. A former 
staffer at the Lancashire Post, she continues to freelance for 
other publications while co-editing Blog Preston.

As well as stories about crime and missing people, the site 
carries council news, which is generally well read. “We’ve a lot 
of local contacts. Our Facebook inbox is always pinging away,” 
she says. “We try to keep everything local and relevant.”

In 2014, Blog Preston became a community interest 
company, and its surpluses are reinvested in the business. 
More recently, it began selling recruitment advertising along 
with other advertising. The website also raises money from 
‘instant articles’  ‘promoted on Facebook. These articles load 
onto the social media site far more quickly than they would 
on to the website and the articles then direct readers to the 
website. Relations with the Post are good, with Blog Preston 
supporting campaigns run by the paper. Most importantly, 
the website makes her feel part of the town where she was 
born and grew up. “I feel like it’s my community,” she says. 
“I say: ‘I’m Rachel from Blog Preston’ – and people know who 
you are.”

Llanelli Online was started three years ago with an office 
opposite the building where the Llanelli Star, a print paper, 
was once based. It has a team of five including editor Alan 
Evans and focuses entirely on Llanelli – readers object if it 
reports an accident on the M4 a few miles outside the town.

Wales News Online is run from the same office and carries 
news from throughout Wales. Funding comes from 
advertising, with a Welsh Government grant of £200,000 
helping to pay for journalists. “We are churning out more 
content than any local newspaper,” says Evans.

However, Carmarthenshire Council does not place notices 
with Llanelli Online as it does not “conform to the definition 
of a newspaper”. A monthly print magazine closed after six 
editions as it did not attract enough advertising.

Around the UK, some independent news websites appear 

hyperlocals



 
 

“Elvis Presley cost me 
my job” is a headline 
better suited to The 
Sport, but it appears in 
Graham Sharpe’s book 
Vinyl Countdown.

The NUJ life member, 
who you might know as a 
spokesperson for William 
Hill, explains how he went 

to tribunal after a slanging 
match with his Harrow 
Weekly Post editor over a 
review copy of an Elvis LP.

“The editor tells me you 
called her a ******* ****,” 
the MD told him. “You 
should apologise to her 
immediately.”

“If you think that, you’re 

a bigger ******* **** than 
she is.”

“I think you should leave 
immediately.”

There are other tales of 
his time as a cub reporter, 
including his passing-up 
of the first ever interview 
with the young Elton John 
and an astonishingly 

frank admission from The 
Sweet frontman Brian 
Connolly.

Graham owns more 
than 3,000 LPs, and this 
amusing, entertaining and 
warm tome is a semi-
autobiographical love 
letter to records, record 
collecting/collectors, and 
secondhand record shops.
www.oldcastlebooks.
co.uk/vinyl-countdown

Film >
Richard Jewell
On general release
The role of the US media comes under 
scrutiny in this film about security 
guard Richard Jewell, who was vilified 
by journalists who falsely reported he 
was a terrorist. Directed by Clint 
Eastwood and based on true events, 
the film shows how Jewell found an 
explosive device at the 1996 Atlanta 
Olympics, saving thousands of lives 
but, within days, became the FBI’s 
number one suspect.
www.warnerbros.co.uk/movies/
richard-jewell

Mr Jones
On general release
If you thought fake news was a 
modern concept, this film about 
journalist Gareth Jones will make you 
think again. The ambitious Welshman 
travelled to the Soviet Union in 1933 
and stumbled upon the Holodomor 
– the manmade famine that killed 
millions in Ukraine. Blanket coverage 
of the Communist Party’s denial and 

revisits his favourite pub, The 
Woolpack, winter skating, the  
church throughout the seasons and 
playing jazz records in the privy on a  
wind-up gramophone.
https://tinyurl.com/wscovey

Outspoken
Deborah Coughlin
Ebury Publishing
History didn’t listen to women, but 
that never stopped them from 
speaking out. With contributions from 
Boudicca to Michelle Obama, via Joan 
of Arc, Virginia Woolf, Oprah Winfrey 
and Greta Thunberg, this is a 
celebration of outstanding and 
outspoken women everywhere.
https://tinyurl.com/wfzd2jb

Theatre >
Kunene and the King
Ambassadors Theatre, London
Until March 28
In John Kani’s stunning reflection on 
25 years since the fall of apartheid, 
ailing actor Jack Morris (played by 
Anthony Sher) is joined by live-in nurse 
Lunga Kunene (played by Kani). These 
very different characters are brought 
together by a passion for Shakespeare.  
https://kuneneandtheking.co.uk

King John
Swan Theatre, Stratford-upon-Avon
Until March 21
Rosie Sheehy stars as King John in this 
rarely performed Shakespeare play. 
Set in the 1960s, this take on a nation 
in Europe-induced turmoil includes a 
massive food fight, a handbag-
wielding cardinal and Charlotte 
Randle’s heartbroken Constance.
www.rsc.org.uk/king-john

Poetry >
Yr Arwr
The greatest honour for any Welsh 
poet is to win the chair at the National 
Eisteddfod; in 1917, no one collected 
the prize. Winner Ellis Humphrey 
Evans, known as Hedd Wynn, had 
died in the Battle of Passchendaele six 
weeks earlier. Read the original 
manuscript of the winning poem at 
the National Library of Wales. 
https://tinyurl.com/v4r9lzx

18   |   theJournalist

arts first stand-up tour in seven years, 
promising: “This tour won’t be 
another arsehole comic talking about 
his girlfriend or the funny things his 
kids do or the funny things cats do or 
how he doesn’t understand the 
internet or bleeding Brexit… This is 
ALEXEI F*CKING SAYLE you’ll be 
seeing.” With PR like that…
www.alexeisayle.me/appearances/

Grace Campbell
On tour
Comedian Grace Campbell is a 
woman in her own right. She’s also 
the daughter of Tony Blair’s spin 
doctor Alastair, which explains the 
title of her show Why I’m Never  
Going Into Politics. Expect vagina 
jokes, mental health within 
Parliament, anecdotes of hanging 
out with Putin’s kids plus trying  
(and failing) to bring the Labour 
Party back together. 
www.disgracecampbell.com

Jonathan Pie
If no news is good news, then good 
news is fake news. And so exasperated 
reporter Jonathan Pie returns to the 
road once more to berate the people 
in power. 
www.jonathanpie.com

Books > 
Down in the Valley
Laurie Lee
Penguin Classics
In this tribute to the Gloucestershire 
landscape that shaped him, Laurie 
Lee, the author of Cider With Rosie, 

 Spotlight >

Music reporting on the record

by Tim Lezard

rubbishing of Jones’s work led to his 
expulsion from the country and 
possibly early death in China. 
www.facebook.com/MrJonesFilm/

Music >
Phil ‘Swill’ Odgers 
Uke Town
This limited edition double album 
from the Men They Couldn’t Hang 
guitarist features 18 tracks, all written 
or played on a ukulele. 
https://tinyurl.com/vh2w4z6

Brutus 
On tour
Belgium-based Brutus merge different 
ideas and musical tastes: post-rock 
construction, metal dynamics with 
hardcore energy and prog rock, all 
laced with pure pop melodies. But 
don’t let that put you off. Catch their 
unique sound this spring.
www.wearebrutus.com

Comedy > 
Alexei Sayle
On tour
The Young Ones star embarks on his 



theJournalist   |   19

T
he trouble with the 
BBC is that when the 
time comes for 
difficult decisions to 
be taken, it is never 

entirely straightforward.
When BBC Three was turned into 

BBC III and taken off the air as a 
broadcast channel – one of the first in 
the world to go online only – it was 
dressed up as a way to find absent 
younger viewers.

It was that in part, but the channel 
lost enormous visibility as a result and 
the main motivation for the move was 
to cut costs.

It would have been better if the BBC 
had come clean about that.

When outgoing BBC director general 
Lord Tony Hall negotiated the current 
royal charter, he declared it a great 
deal overall.

It was not. The best that could be said 
of it was that it might just have been 
the best deal possible in difficult 
political circumstances. 

It contained the time bomb that is 
about to go off this year – the BBC’s 
accepting, under duress, responsibility 
for free licences for the over 75s.

Wisely, the BBC exercised its right 
not to continue free licences for all 
over 75s, which would have cost 
£750 million a year rising to £1 billion 
by the end of the decade.

Instead the corporation agreed to 
fund free licences for those over 75 on 
pension support at a cost of around 
£250 million a year.

And it is that bill and the need to 
make other savings that lie at the heart 
of the reason why 450 jobs are going to 
be lost at BBC news and current affairs, 
including the closure of the Victoria 
Derbyshire programme on television.

At least £80 million has to be saved 
by 2022 and that, inevitably, will mean 
450 jobs will be lost.

Once again, it is being partly  
dressed up as an act of modernisation, 
a move towards reaching younger 
viewers, many of whom have deserted 
traditional broadcast news for  
online and mobile, for YouTube  
and Instagram.

Yes but. While there has always been 
room for reducing duplication at the 
BBC, are fewer journalists, programmes 
and stories really the answer to a 
significant problem? 

Better by far to acknowledge the 
primary truth – cost cutting – and 
direct the blame at those responsible: 
a bullying Conservative government  
and, to a lesser extent, BBC top 
management and members of the then 
BBC Trust who probably acquiesced 
too much.

The loss of so many good people at 
BBC news is painful and, alas, things 
are almost certainly going to get worse 
– perhaps much worse.

Over the years, governments of all 
political persuasions have fallen out 
with the BBC, particularly during 
general election campaigns.

But, until now, there has been 
nothing like the oafish behaviour of 
Prime Minister Boris Johnson and his 
extraordinary chief adviser Dominic 
Cummings, a long-term opponent of 
the BBC and its licence fee.

The list of attacks on broadcasters is 
frightening – from the ban on 
ministers appearing on the Today 
programme to threats that Channel 4’s 
licence could be reviewed after the 
channel used a block of ice to replace 
the missing Johnson at the leaders’ 
climate change debate.

on media

Then there were the allegations of 
bias against the BBC for its Brexit and 
general election coverage and 
aggressive reaction to Andrew  
Neil when he fought back against 
Johnson’s failure to turn up for his 
election interview.

These things could pass but the 
evidence of underlying malice is more 
substantial and dangerous.

Johnson said the BBC should 
 ‘cough up’ the money for the free 
licences without any apparent 
knowledge or interest in the 
implications. He then added, 
completely inaccurately, that the BBC 
had agreed to pay.

Johnson wants to look at the 
decriminalisation of the licence  
fee, something that looks reasonable 
but would actually be deeply 
damaging.

A previous Conservative government 
appointed David Perry QC in 2015 to 
investigate and he found the current 
system was, overall, in the public 
interest. Decriminalisation would 
increase evasion and the BBC estimates 
the bill would be 200 million a year.

It is the threat to the licence fee, 
which is now under formal 
consultation, that is most alarming.

Could Johnson use his large majority 
to try to overturn a royal charter 
agreement protecting the licence  
fee until 2027 and bring in a 
subscription system?

Would he dare to use the mid-term 
review in 2022 – the BBC’s anniversary 
year – to go for a crowd-pleasing 
licence fee cut?

Be warned: there has never been a 
Conservative government like this one, 
and the fight to save the BBC from its 
clutches should start now.

We need to act now  
to save the BBC
The corporation is in ministers’ sights, says Raymond Snoddy

“The list of attacks 
on broadcasters is 
frightening – from 
the ban on ministers 
appearing on the 
Today programme 
to threats to 
Channel 4’s licence

”



20 |   theJournalist

back in No 10 with an increased 
majority, workers’ rights facing more 
restriction, longer prison sentences 
and, most likely, empty promises on 
ending austerity.

As trade unionists, we could do  
with just a little bit of mere anarchy to 
show the government of this country 
who should really be in charge –  
the people.
Donnacha Delong
London

Catch up with 400 years 
of regal history
I was disappointed to see a reference to 
our present monarch as the ‘Queen of 
England’ in the Journalist (Why did the 
media not ask the Irish question?, 
December 2019). 

England has not had its own queen 
since 1603 (more than four centuries 
ago – surely long enough for anyone to 
have caught up), yet such references 
are common even in good newspapers 
and magazines. 

To paraphrase a Guardian letter-writer 
on a day a few years ago when I was 
doing a shift on the letters desk – and 
you wonder why a lot of Scots want 
independence. 
Sheila Miller 
London 

Serious words on Europe 
are needed, not jokes
Nick Inman’s letter is greatly 
appreciated (Journalism fails public 
duties over Brexit, Letters, 
December 2019). 

This time last year, some of us were 
bemoaning the lack of a Ladybird book 
on the EU: not a clever, flippant joke 
book but a coherent, well-researched 
52-page guide to what it is, how  
it works and the pros and cons of 
membership.

But here we are a year later and it’s 
still needed – for most journalists, 
never mind the general public. (And 
not to mention members of 
parliament.)
Susi Arnott
London

Email to: 
journalist@nuj.org.uk
Post to:
The Journalist
72 Acton Street,
London WC1X 9NB
Tweet to:
@mschrisbuckley

ç
Please keep 
comments to
200 words  
maximum

The East End News 
opened doors to many
It’s a pity there was no room in Phil 
Chamberlain’s piece about the 
alternative press (Paste-up politics, 
December 2019) for the weekly East 
End News, which was also represented 
at the Bristol event. 

Founded after a series of industrial 
disputes by members of London East 
NUJ Branch, including Aidan White, 
Kate Holman, Phil Mellows and myself, 
it broke new ground as a workers’ and 
readers’ cooperative backed by the 
union and the tenants’ movement. 

At the time, it was also a beacon for 
diversity when journalism was even 
whiter than it is today. NUJ stalwarts 
such as Beulah Ainley, George Alagiah, 
Arjum Wajid and photographers Chi 
Chan and David McCalla began their 
careers on the paper. Ian Cobain, Zelda 

Curtis and Sally Hibbin, who went on to 
produce films with Ken Loach, were 
among our contributors. Val McCalla, 
who edited our Black Voices page, 
would eventually turn it into The Voice 
newspaper. Viv Walt went on to 
become an award-winning foreign 
correspondent with Time magazine, 
and Len Brown became a TV producer.

And as well as featuring women 
sports reporters – another rarity in the 
early 1980s – we had Gladys, Cath 
Jackson’s scathing cartoon character 
tearing a strip off politicians and the 
prevalent racism and sexism of the day, 
alongside work by many graphic artists 
who honed their skills with us.

Sadly, we lacked the business acumen 
to keep it going, but it was fun while it 
lasted and we learned a lot.
Mike Jempson
Bristol

Anarchy in the UK? If  
only that were the case
Séamus Dooley asked in the last  
issue if Brexit presents a vision of 
anarchy in the UK (Why did the  
media not ask the Irish question?, 
December 2019). 

Anarchy is a situation where 
government and social hierarchies 
cease to exist and power rests with 
the people.

WB Yeats knew this well, as he was 
acquainted with anarchists including 
William Morris, Oscar Wilde and Jack 
White. It might even have been a dig. 
similar to his reminiscences of the rebel 
sisters Eva and Constance Gore-Booth:

Two girls in silk kimonos, both
Beautiful, one a gazelle.
Alas, what we have not got in the UK 

is anarchy. We have the opposite 
– another Bullingdon Club member 

Journalist article on NUJ 
charity got great results
On behalf of the beneficiaries and trustees of NUJ Extra, may I thank 
Ruth Addicott for the excellent explanation of the work of NUJ Extra 
The payment that changed my life, October/November 2019). As a 
direct result of the article appearing: three members volunteered as 
welfare officers; one member set up a Gift-Aided monthly donation; four 
members enquired about the charity helping them; one branch set up a 
monthly donation; and two branches made one-off donations.

None of these members knew about NUJ Extra before your article.
A lack of space meant you listed only one online fundraising method. 

The full list is: Easyfundraising, TheGivingMachine, GoRaise, Give as you 
Live and Amazon Smile, as well as setting up a fundraiser on Facebook.

Despite the payments per purchase often being in pence, these 
methods contribute £100s each quarter. Many are automatic once online 
shoppers sign up, without any extra user input. I urge online shoppers 
to enrol with one or more of these and select NUJ Extra as their 
chosen charity. 

You can also donate via payroll giving, Gift Aid, using our online Caf 
Bank donate page, setting up sponsorship pages through the likes of 
JustGiving or Virgin Money Giving and in wills.

Thanks for all The Journalist’s support.
Chris Wheal
Chair, NUJ ExtraD

EN
IS

 C
AR

RI
ER

H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H 

H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H

YourSay...
inviting letters, comments, tweets

£30 
prize 
letter

inbox



theJournalist   |   21

inbox

STEVE BELL THE OWNERS

Why didn’t you vote?
I was delighted to read that Christine 
Buckley had been reappointed as 
editor of The Journalist. I think she has 
done an excellent job. 

But an 11.2 percent turnout? Pretty 
disgraceful, folks.
Graeme Giles
Life Member, Perth

Employers need to 
understand migraines
Migraines can have significant effects 
on people’s working lives. 

Many journalists do shift work and 
have stressful roles, working to tight 
deadlines, both of which are common 
triggers for migraine. That is why it is 
crucial that the lack of awareness and 
understanding of migraine in 
workplaces is urgently tackled in the 
media industry. 

While employers cannot always 
prevent a member of staff having a 
migraine, they can make a significant 
difference to how it affects their work. 

They should take it seriously as a 
complex neurological condition and 
make reasonable adjustments once 
they become aware that they have an 
employee whose migraine is affecting 
their day-to-day activities.

The Migraine Trust has produced  
Help at Work, which provides 
information about how to manage 
migraine in the workplace. It can be 
downloaded from migrainetrust.org/
asking-for-support. 

Our advocacy service can be reached 
via our website (migrainetrust.org) or 
by calling 020 3951 0150. 

We urge anyone who struggles  
at work because of migraine to  
contact us.
Helen Balami
The Migraine Trust

Media should recognise 
the value of video games
All too often, I see misreporting around 
competitive video games (aka esports) 
in mainstream publications or 
broadcasts.

Esports is one of the fastest-growing 
and exciting activities of the past 
decade and is now a $1 billion industry. 
However, I still see journalists and 
newsreaders covering this space  
with archaic views on video games  
as a waste of time, or something  
that is done by people with no life.  
This could not be further from 
the truth.

Actually, esports have a range of 
intrinsic benefits. These run from 
developing teamwork, leadership and 
communication skills to boosted 
reaction times and even increased 
attendance levels in schools that have 
esports clubs.

I implore anyone reading this who is 
planning to cover esports to do their 
research and put any preconceived 
ideas to one side. 

Reach out to the gaming community 
– they want mainstream coverage to 
be fair, accurate and interesting.

The gaming revolution is coming. Are 
you sure that you and your publication 
are ready for it?
Dominic Sacco
Esports News UK

And now for something 
completely different...
We’re academics (Nottingham Trent 
University and City University) looking 
for journalists to join in a new project 
to tell their ‘stories’ live on stage. 

The idea is to present and explain 
stories to an audience who will be 
asked not to pass them on before 
they’re published. Similar events have 
taken off in a few countries, inspired by 
the US Pop-Up Magazine. 

We’re hoping to put on a couple of 
News on Stage shows (which could 
each include five or six journalists) this 
spring in London and at a summer 
festival in Sussex.  

You’d be coached and supported to 
make a 10-15 minute exclusive spoken 
version of your story, which could be 

enhanced by audio-visuals or other 
theatrical devices as appropriate.

For some this will be an opportunity 
to hone their story-telling skills, develop 
their stage presence and public 
speaking and to do a bit of networking, 
but for others it will just be fun! 

It’s also a chance to be involved in 
and shape this ground-breaking ‘live 
journalism’ format, which we are 
studying as part of our academic work 
to find ways of winning back audience 
trust and credibility in journalism.

If you’re interested please email 
catherine.adams@ntu.ac.uk or glenda.
cooper@city.ac.uk. 
Thank you!
Catherine Adams 
and Dr Glenda Cooper 
Nottingham, London

The Southern Star (@SouthernStarIRL)� 09:44 AM · Dec 20, 2019 
Lovely letter about us in the current edition of the @NUJofficial‘s 
#Journalist magazine, which circulates in both the UK and Ireland. 
We couldn’t have said it better ourselves! ‘West Cork’s social media 
for 130 years’! @local_ireland
#journalismmatters pic.twitter.com/a5Tml7RXkQ

Denis MacShane @DenisMacShane� 1:13 PM · Dec 19, 2019
Congratulations @mschrisbuckley on handsome re-election as editor 
of The Journalist – a key paper linking all British Isles journos together

twitter feed
Tweet us your feedback: @mschrisbuckley 



22   |   theJournalist

N  otebook-bearers from 
the nationals file into 
the Churchill dining 
room at the end of the 
corridor as you leave 

the Strangers’ Bar in the Commons. It’s 
lunchtime and everyone’s in search of a 
bite; some are after food as well. The 
occasion is one of the regular lunches 
organised by the Parliamentary Press 
Gallery. It always features a talk by 
some Westminster personage.

“Who’s the speaker?” I ask. 
“The speaker.”
“Yes, who’s the speaker?.”
“Yes, he’s the speaker.”
It seems the speaker’s the speaker. 

Lindsay Hoyle by name. I’ve often 
thought it’s an unusual moniker for a 
lad who went to school in Bolton. 
Maybe I’m more sensitive about these 
things than most. I remember the 
sweaty-palmed nights before a new 
school term started in Liverpool, 
knowing the next day I’d have to own 
up to 35 junior hooligans that my 
middle name is ‘Heffernan’. 

The speaker had different problems, 
he tells us. His election as MP for 
Chorley in 1997 coincided with the 
arrival of a number of women MPs the 
press decided to dub ‘Blair’s babes’. This 
soubriquet is a terrible embarrassment 
to our profession but it was particularly 
galling for Lindsay, who discovered 
himself numbered among the group. 
They had assumed ‘Lindsay’ to be a girl’s 
name. So did Emily’s List and various 
Labour women groups, who contacted 
him to ask if he’d care to affiliate. 

His half-hour address was 
disappointingly decent. He said he 
wanted to be fair and impartial while 

hoping he could be chums with 
everyone. To general irritation, he 
appeared to be a thoroughly decent 
bloke. Rumblings of discontent were 
more evident than sounds of scribbling. 
I mean, no one minds politicians being 
seemly in the privacy of their own 
homes but they have some sort of duty 
to the media. ‘Nice bloke wants to be 
pleasant’ isn’t going to make anyone 
popular with the news desk. 

Someone asked about breastfeeding 
in the Chamber and hopes rose for at 
least the suggestion of bigotry or 
prudishness. No, Lindsay said, he didn’t 
mind. He didn’t think it should be 
mandatory but, apart from that, was 
relaxed about the issue. ‘Relaxed’ is not 
how the lobby likes to see its 
politicians. It prefers them aggressive, 
assertive or plain mad. It likes them 
newsworthy. Hoyle was not helping. 

By some process undiscerned by 
observers, the lobby decided to operate 
the ‘extract quote’ manoeuvre. A 
cherubic figure put up his hand nicely. 

(Readers will understand that the 
term ‘cherubic’ when applied to 
parliamentary reporters deviates 
widely from its use in an ecclesiastical 
context. In Westminster, it is best 
defined as ‘non-demonic’). 

Waxing innocence and integrity, the 
seraph enquired: ‘Will you be taking 
measures against bullying, Mr Speaker?’

The room was filled with the sound 
of clicking biros and opening notepads, 
or at least the rapid production of 
pencils and smoothing of paper 
napkins. A pin dropping on the five-ply 
carpet would not have passed unheard. 
The speaker was being herded into 
the pen. 

and finally...

The one answer he cannot come up 
with is: ‘No.’ Quite frankly, no one in 
their right mind – and I exclude the US 
president here – is going to stand up in 
front of a swarm of scribblers and say: 
‘No, I’m not bothered about bullying.’  

He looks quite surprised that anyone 
could ask him this. “Look,” he says, 
peering down at us from his trim and 
gangling height, sincerity seeping from 
every sinew, “I want everyone in this 
village to feel safe and happy at their 
work.” Under his stewardship, bullying 
would not be tolerated. “The bullying 
culture is over,” he said.

All hell let loose. 
“So, you are admitting that bullying 

has been rampant?”
“What I was saying…”
“If you’re saying you’re going to 

stamp it out…”
“I think I said …”
“… it’s got to exist or you wouldn’t 

want to take measures against it.”
By coincidence, David Leakey, the 

former Black Rod who the previous day 
had submitted damning allegations 
about Hoyle’s predecessor John Bercow, 
happened to be at the lunch and, 
surprisingly, was to be found standing 
at the doorway, available for comment.

No one bothers with dessert (there 
wasn’t one) and scribes jostle to be first 
on line with the story: that “Lindsay 
Hoyle declares end to Bercow era as he 
vows to stamp out bullying in 
Parliament” (Express), or “New Commons 
speaker has declared Parliament’s 
bullying culture over, in a veiled swipe at 
his predecessor” (Independent). 

Smiles are exchanged all round. ‘Very 
useful lunch,’ it is agreed. 

“Who are we having for dinner?” 

Politicians must  
be spiky or spiked
Calm in the Commons makes poor news, says Chris Proctor

“No one minds 
politicians being 
seemly in the 
privacy of their 
own homes but they 
have some sort of 
duty to the media

”



Do you want to  
unplug and read your  
magazine in print  
rather than online? 

Please let us know.  
You can change your member  
preferences on the website nuj.org.uk  
or email journalist@nuj.org.uk

Moved house or 
changed your  
email address? 

Please let us know.  
You can update your membership  
record on the website nuj.org.uk or  
email membership@nuj.org.uk

Advertise in 
The Journalist

To advertise contact Melanie Richards 
020 3026 9239 or email: ads@journalistmagazine.co.uk

A professional magazine page layout and production solution with cost-effective 
fixed page rates, designed just for you. All we need is your finalised copy, a 
selection of your preferred images and advertisements (we can assist here too)…
and we’ll do the rest. Simple? It should be.

A no-nonsense magazine production service from a 
company whose name quite simply says it all… 
www.magazineproduction.com or call 01273 467579.

Magazine Production...our name says  
it all whilst our fixed price covers it all

Magazine Production Ad NUJ 0811.indd   1 04/08/2011   13:58

TAX CONSULTANTS
We are an established firm based in the City, specialising in handling the taxation and 

accountancy affairs of freelance journalists. Clients throughout the UK. 
For further details contact: 020 7606 9787

SOUTHWELL TYRRELL & CO

theJournalist   |   31

Training

classified

The rate for a classified ad is £25 scc (£25 x height (cm) x columns).  
10% discount fo 2 or 3 issues. 4 or more issues will be 20% discount.  
To advertise please contact Joe Brooks on: 
Tel: 020 7657 1801 or email: joe.brooks@tenalps.com

 South Africa 
Cape Town, 3 bedroom, luxury 

log cabin. Sleeps 6-8. Own 
pool and entertainment area in 

exclusive Constantia.  
From £400pw. 

Visit: www.iinkunilodge.co.za 
gordonhuxford@hotmail.com 

Financial advice for hacks from 
a hack and qualified financial 
adviser. Contact Nigel Bolitho 

of BV Services, authorised 
and regulated by the Financial 

Services Authority. 
E-mail: Bolitho@enterprise.net  

phone 01954 251521 fax 01954 252420

H H

HH

Conduct

Advertise in The Journalist
To advertise contact Melanie Richards 

01795 542417 or email: ads@journalistmagazine.co.uk
A professional magazine page layout and production solution with cost-effective 
fixed page rates, designed just for you. All we need is your finalised copy, a 
selection of your preferred images and advertisements (we can assist here too)…
and we’ll do the rest. Simple? It should be.

A no-nonsense magazine production service from a 
company whose name quite simply says it all… 
www.magazineproduction.com or call 01273 467579.

Magazine Production...our name says  
it all whilst our fixed price covers it all

Magazine Production Ad NUJ 0811.indd   1 04/08/2011   13:58

TAX CONSULTANTS
We are an established firm based in the City, specialising in handling the taxation and 

accountancy affairs of freelance journalists. Clients throughout the UK. 
For further details contact: 020 7606 9787

SOUTHWELL TYRRELL & CO

theJournalist   |   31

Training

classified

The rate for a classified ad is £25 scc (£25 x height (cm) x columns).  
10% discount fo 2 or 3 issues. 4 or more issues will be 20% discount.  
To advertise please contact Joe Brooks on: 
Tel: 020 7657 1801 or email: joe.brooks@tenalps.com

 South Africa 
Cape Town, 3 bedroom, luxury 

log cabin. Sleeps 6-8. Own 
pool and entertainment area in 

exclusive Constantia.  
From £400pw. 

Visit: www.iinkunilodge.co.za 
gordonhuxford@hotmail.com 

Financial advice for hacks from 
a hack and qualified financial 
adviser. Contact Nigel Bolitho 

of BV Services, authorised 
and regulated by the Financial 

Services Authority. 
E-mail: Bolitho@enterprise.net  

phone 01954 251521 fax 01954 252420

H H

HH

Conduct

Advertise in The Journalist
To advertise contact Melanie Richards 

01795 542417 or email: ads@journalistmagazine.co.uk

Can you trust 
your sources?

Who Funds You? promotes 
funding transparency 
among UK think tanks and 
political campaigns. We ask 
organisations to publish 
their annual income and 
declare their major funders.

WhoFundsYou.org

Think tanks can be valuable sources of analysis and research. 
But some are more open about who funds them than others. 
We shine a light on the most and the least transparent. 

wfy-nuj-quarter.indd   1 12/02/2015   14:10



Ending the Gender Pay Gap
A Press Gazette analysis showed that 91 per cent of 
UK media companies paid men more than women and 
85 per cent of men got better bonuses and it’s a similar 
picture in Ireland. One magazine group’s gap was almost 
37 per cent. Opaque, unfair pay structures and unlawful 
sex discrimination are contributing factors. The NUJ 
negotiates on transparent pay structures, progressive 
work-life balance policies, better maternity and paternity 
deals and fair recruitment procedures.

Are you keeping good company?

Join the NUJ today at 

nuj.org.uk/join www.nuj.org.uk

REASONS  

TO JOIN

☞
Should You Be Getting Paid Holiday?
Many UK freelances and casuals are entitled to holiday 
pay in law, but an NUJ survey found that almost nine  
out of ten did not receive it. Are you losing out?  The  
NUJ has been successful in winning holiday pay and 
backpay for many of its members.

Could that be you? If so, the NUJ can help. Contact 
freelanceoffice@nuj.org.uk

Are you keeping good company?

Join the NUJ today at 

nuj.org.uk/join www.nuj.org.uk

REASONS  

TO JOIN

☞

HO
LID

AY PAY

Should You Be Getting Paid Holiday?
Many UK freelances and casuals are entitled to holiday 
pay in law, but an NUJ survey found that almost nine  
out of ten did not receive it. Are you losing out?  The  
NUJ has been successful in winning holiday pay and 
backpay for many of its members.

Could that be you? If so, the NUJ can help. Contact 
freelanceoffice@nuj.org.uk

Are you keeping good company?

Join the NUJ today at 

nuj.org.uk/join www.nuj.org.uk

REASONS  

TO JOIN

☞

HO
LID

AY PAY


	P01_JOURNALIST_FEB
	P02_JOURNALIST_FEB
	P03_06_JOURNALIST_FEB
	P07_JOURNALIST_FEB
	P08_JOURNALIST_FEB
	P09_JOURNALIST_FEB
	P10_JOURNALIST_FEB
	P11_JOURNALIST_FEB
	P12_13_JOURNALIST_FEB
	P14_15_JOURNALIST_FEB
	P16_17_JOURNALIST_FEB
	P18_JOURNALIST_FEB
	P19_JOURNALIST_FEB
	P20_21_JOURNALIST_FEB
	P22_JOURNALIST_FEB
	P23_JOURNALIST_FEB
	P24_JOURNALIST_FEB

